Grenzen aan ondersteuningsmogelijkheden
Wij zijn een zml-school waarbij de nadruk ligt op de maximale ontwikkeling van het kind en het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Daarbij wordt veel tijd besteed aan de basisvaardigheden zoals mondelinge taal, lezen, schrijven en rekenen.
Wij werken veel met klassikaal geleide instructies en het werken met niveaugroepen en groepsinstructies. Daarbij maken we o.a. gebruik van lesmethoden zoals Logo 3000, Veilig Leren Lezen, Pennenstreken en Reken Zeker.
Kinderen moeten afhankelijk van hun leeftijd enige tijd zelfstandig kunnen werken. We werken toe naar 30 minuten zelfstandig werken in de bovenbouw.
Leervoorwaarden:
Vanwege deze groepsgerichte aanpak moet het kind voldoen aan de volgende voorwaarden om te kunnen starten op onze school:
- Het kind moet kunnen functioneren in een groep van 10 tot 12 kinderen.
- Het kind moet kunnen omgaan met verschillende volwassenen in de groep en bijvoorbeeld een vakleerkracht bewegingsonderwijs.
- Het kind moet op nabije afstand aan te sturen zijn (instructies opvolgen van de leerkracht)
- Het kind moet kunnen omgaan met uitgestelde aandacht (volwassene is niet altijd direct beschikbaar).
- Het kind moet zichzelf enige tijd kunnen vermaken (ongeveer 5 minuten bij een 4 jarige).
- Het kind moet (onder begeleiding) op een stoel kunnen blijven zitten tijdens een werkje en in de kring.
- Het kind moet openstaan voor contact en er moet sprake zijn van enige wederkerigheid.
- Het kind moet openstaan voor een opdracht en de opdracht vervolgens gaan uitvoeren.
- Het kind moet mee kunnen gaan in de routines van de groep.
- Er moet sprake zijn van communicatie; als een kind nog weinig taal tot zijn beschikking heeft, verwachten we non-verbale communicatie.
In reguliere groepen verwachten we verbale communicatie en kinderen moeten gesproken instructies in het Nederlands kunnen begrijpen.
- Het kind moet geen grote weerstand bieden bij eten en drinken
Bij 4 en 5 jarigen die instromen, verwachten wij dat ze doelen kunnen gaan oefenen op minimaal niveau 5 en 6 van de Planciusleerlijnen.
De emotionele leeftijd moet minimaal fase 2 (6-18 maanden) zijn. De cognitieve ontwikkelingsleeftijd moet bij een 4 jarige minimaal 18 maanden zijn.
Welke ondersteuning kunnen wij niet bieden? Waar liggen onze grenzen?
- Kinderen die functioneren beneden niveau 4 van de Planciusleerlijnen waarbij de startniveaus van de ZML-leerlijnen toekomstig niet haalbaar zullen zijn, kunnen wij geen passend aanbod bieden.
Dit aanbod is wellicht aanwezig op een Tyltylschool (onderwijs) of een KDC/OC (zorg).
- Ons onderwijs is zoals hierboven omschreven gericht op een groepsgewijze aanpak. Wij kunnen niet tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoefte van kinderen die permanent individuele begeleiding en toezicht nodig hebben om binnen een groep te kunnen functioneren.
- Kinderen met een groot verschil tussen hun cognitieve leeftijd en emotionele leeftijd, waarbij de zeer lage emotionele leeftijd belemmerend werkt om open te kunnen staan voor opgelegde opdrachten kunnen wij niet de nabijheid bieden die ze nodig hebben. Deze kinderen willen graag zelf bepalen en vragen om constante nabijheid van een volwassene. Cognitief gezien zouden ze schoolse taken aankunnen maar emotioneel gezien worden ze erg overvraagd (het verschil tussen kunnen en aankunnen).
- Kinderen met ernstige externaliserende gedragsproblemen zoals verbale en/of lichamelijke agressie gericht op kinderen en/of volwassenen kunnen wij niet de begeleiding bieden die ze nodig hebben.
Deze kinderen zijn binnen ons time-outprotocol niet op te vangen. Hun gedrag is nauwelijks te herstellen of te corrigeren. Naast onderwijs hebben deze kinderen wellicht een vorm van (gedrags-) behandeling nodig. Binnen onze school wordt geen individuele behandeling geboden voor gedragsproblemen of emotieregulatieproblemen.
Tevens moeten we rekening houden met andere leerlingen binnen onze doelgroep die zeer kwetsbaar zijn en zeer angstig kunnen worden bij (extreme) agressie.
- Kinderen met externaliserend gedrag waarbij de veiligheid van kind(eren) en personeel in het geding is, zijn niet plaatsbaar binnen onze school.
- Wij hebben geen voorzieningen voor kinderen waarbij de lichamelijke beperkingen het volgen van onderwijs in de weg staan.
- Kinderen waarbij medische handelingen uitgevoerd moeten worden onder schooltijd door het personeel kunnen wij niet opvangen. Wij hebben geen medisch geschoold personeel en vanuit ons schoolbestuur (PCBO) is het niet toegestaan medische handelingen uit te voeren.
- Kinderen met epilepsie als dit intensieve een-op-een verzorging vraagt, zijn niet plaatsbaar binnen onze school.