Arrangementen in de groepen van de AJ Schreuderschool

Reguliere ZML-groepen: 5 groepen oplopend in leeftijd (van 4 – 12 jaar)  
De kinderen krijgen les in een niveaugroep binnen de eigen klas. We besteden veel tijd aan de basisvaardigheden mondelinge taal, lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast besteden we aandacht aan sociale vaardigheden en zelfredzaamheid. 

  • Gemiddeld 12 leerlingen met 1 leerkracht en 1 assistent. 

We werken o.a. met Logo 3000 aan woordenschat, Veilig Leren Lezen, Pennenstreken en Reken Zeker. 

  • We hebben oog voor de wereld om ons heen via thematisch onderwijs, Jeugdjournaal en Nieuwsbegrip. 

  • We werken toe naar 15 – 20 minuten zelfstandig werken aan een taak. 

  • We werken toe naar minimaal beheersingsniveau eind groep 3 en waar mogelijk hoger. 


Beneden gemiddeld ZML: 2 groepen (van 6 – 9 jaar en van 9 – 12 jaar) 
In deze groepen staat ervaringsgericht leren centraal. We werken veel met concreet materiaal en sensopatisch materiaal. De nadruk ligt op het vergroten van de zelfredzaamheid en communicatieve redzaamheid. We maken gebruik van gebaren ter ondersteuning. 

  • Gemiddeld 10 leerlingen met 1 leerkracht en 1 assistent (indien gewenst extra assistentie) 

  • We werken o.a. met Logo 3000 en Leespraat ter bevordering van taalgebruik.  

  • We ontdekken de wereld om ons heen via het spelen in hoeken die gerelateerd zijn aan thema’s. 

  • We werken toe naar minimaal 10 minuten zelfstandig werken aan een bekende, terugkerende taak. 

  • We werken aan doelen op peuter- en kleuterniveau. 


Structuurgroep: op autisme ingerichte groep (van 7 – 12 jaar);
Dit is een groep voor kinderen die de overstap maken naar onderwijs vanuit bijvoorbeeld het ABA-Huis of Raeger Autisme Centrum. 
In deze groep staan duidelijkheid en voorspelbaarheid centraal. Er wordt gecommuniceerd op basis van de methodiek “Geef me de vijf” en een vast dagritme voor de hele groep. 
De kinderen krijgen les in een niveaugroep binnen de eigen klas. We besteden veel tijd aan de basisvaardigheden mondelinge taal, lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast besteden we aandacht aan sociale vaardigheden en zelfredzaamheid. 
Het doel is om een overstap te maken naar een reguliere groep binnen de school. 

  • Gemiddeld 8 – 10 leerlingen met 1 leerkracht en 2 assistenten 

  • We werken o.a. met Logo 3000 aan woordenschat, Veilig Leren Lezen, Pennenstreken en Reken Zeker. 

  • We oefenen sociale vaardigheden onder begeleiding tijdens spelmomenten. 

  • We werken toe naar 15 – 20 minuten zelfstandig werken aan een taak. 

  • We werken toe naar minimaal beheersingsniveau eind groep 3 en waar mogelijk hoger.